logo

Autoshow Praha

22. ročník automobilové výstavy

12. - 14. 4. 2019


 
 

Drobečková navigace:

Autoshow Praha Archiv aktualit Lexus RC F


 

Aktualita

Lexus RC F

29. 07. 2015
 
 

Ojedinělý živočich svého druhu. Nové kupé přijíždí navzdory době s pětilitrovým atmosférickým V8 o výkonu 477 koní.

Zapomeňme na Spojené státy. Tam se kupé s atmosférickými motory stále vyrábějí. Corvette, Mustang, Viper… V Evropě je tomu jinak. Postupně dostala přeplňování všechna sportovní BMW, Mercedesy, Jaguary, po nich přijde Audi, Porsche, Maserati a Ferrari. Jediný, kdo zatím odolává, je Lamborghini. Přeplňovaný je i Nissan GT-R, a patrně bude i nástupce legendární Hondy NSX.

Zcela ojedinělou cestou, a za to mu tleskáme, se vydal Lexus se zbrusu novým kupé RC F. Možná byste čekali, podobně jako já, že přijde nový model IS F, od kterého si kupé půjčilo a dále zdokonalilo pětilitrový osmiválec i osmistupňový automat. Ale Lexus, jemuž se daří stále lépe jak v Evropě, tak zejména v zámoří, přichází s jednou zcela novou modelovou řadou za druhou. Ještě se neohřálo ve výkladních skříních evropských showroomů malé hybridní SUV NX, a už je tady sportovní kupé s dosud nejvýkonnějším osmiválcem v historii značky. Celkem tak Lexus v Evropě nabízí sedm modelových řad, v USA dokonce devět.

A bude to právě model RC F, pro který severoamerický trh bude nosný. Spíše než v Pařížské ulici v Praze na „er-cé-efko“ narazíte na bulvárech kalifornských a floridských letovisek. Tam všude bude chtít nové americké ikoně – Fordu Mustang – Lexus RC F ukazovat záda. Agresivní vzhled, nádherný zvuk V8 a příplatkový audiosystém Mark Levinson jsou těmi správnými základy pro americké yuppies.

Ošizen nikterak nezůstává ani evropský, tedy i český zákazník, který však bude muset sáhnout po částce přes dva miliony korun. Přijede-li s novým Lexusem RC F kamkoliv, vzbudí zajisté více pozornosti než třeba s klasickou Carrerou, ale zároveň i méně zášti. Vůz, se kterým se brzy začne Lexus RC F poměřovat, bude BMW M4, k němuž má nejblíže rozměry, výkonem i pojetím. O něco vyšší hmotnost proti „bavoráku“ – o té ještě bude řeč – je vykoupena sytým zvukem dnes již ojedinělého atmosférického V8. Tomu dalo BMW vale a za chvíli přibude i Audi.

RC F je jedním z nejvýkonnějších a nejvšestrannějších vozů, se kterým kdy značka Lexus vyrukovala. Označení F odkazuje na závodní okruh Fuji Speedway, kde probíhá značná část vývoje sportovních Lexusů. Stačí připomenout předchozí sedan IS F či supersport LFA s V10. Motor o objemu téměř pěti litrů v případě modelu RC F disponuje o 12 % vyšším výkonem, než tomu bylo u IS F. S přepracovaným agregátem v součinnosti s osmistupňovou převodovkou SPDS (Sports Direct Shift) kupé zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy, dosahuje pružného zrychlení z 80 na 120 km/h za skvělých 3,7 sekundy a jede nejvyšší elektronicky omezenou rychlostí 270 km/h. Převodovka SPDS, konfigurovatelná přepínačem Drive Mode Select, umožňuje uživateli volit ze čtyř režimů: Eco, Normal, Sport S a Sport S+. Navíc je model RC F prvním vozem planety s motorem vpředu a pohonem zadních kol, který může být na přání vybaven inteligentním diferenciálem TVD (Torque Vectoring Differential). Tím se dále zlepšují jízdní vlastnosti a držení stopy.

Právě díky výše uvedeným systémům a jejich sehranosti ve spojení s vysoce výkonným motorem je Lexus RC F autem zaměřeným právě na řidiče. Bez ohledu na to, zda jste profesionál či ryzí amatér, který však má všech pět pohromadě. Podmanivý je zvukový projev, jehož se vám dostane za volantem. RC F používá akustický systém Active Sound Control, který přivádí do kabiny zdůrazněný zvukový projev výfukové soustavy, sání a mechanických částí vozu, což jen a jen potěší ego řidiče.

Když jsem na počátku prosince na dva dny přebíral zcela nové RC F na letišti v Malaze, vůz mi svými netradičními, až agresivními tvary připomínal spíš koncept než automobil současné produkce, který si při složení příslušného bakšiše můžete pořídit. A hezkých pár měsíců na něj počkat tak, jako je tomu v případě druhé nedávné novinky, modelu NX.

Ergonomie je vynikající a odpovídá sportovnímu pojetí vozu. Použité materiály ve srovnání s konkurencí jsou nadprůměrné, bohužel mně jako puristovi připadal nadprůměrný i počet ovládacích prvků. Ale taková už je doba. Tříramenný volant, konečně se silným věncem, a tvar a dosah páček ručního řazení jsou skvělé.   

Výkon, slušná porce točivého momentu již od nižších otáček a výborná práce osmistupňové převodovky z vás po chvilce udělají nadšeného řidiče. Při běžném cestování v režimu Normal je na můj vkus řízení dost lehké, v režimu Sport S však ztuhne. Raději než ostré navazující zatáčky má kupé RC F rychlejší oblouky s větším poloměrem, které mu sedí i díky hmotnosti přes 1800 kg. Ta je navíc rozdělena na téměř 1000 kg ve prospěch přední a zhruba 800 kg ve prospěch zadní nápravy. Je to daň za velký V8 umístěný vpředu a spoustu systémů starajících se jednak o potěšení z jízdy, jednak o vaši bezpečnost.

Druhý den jsme po podstatně zajímavější silnici, umožňující rychlejší jízdu, dorazili na okruh Ascari, kde jsme měli možnost Lexus RC F vyzkoušet na hranici jeho možností. Pravda je, že nejsem typ okruhového jezdce a naposledy jsem na okruhu jezdil před více než rokem s vozem o něco výkonnějším a podstatně lehčím. Postupně jsem se ale s novým kupé od Lexusu sžíval a podle slov instruktora by to za týden tvrdého trénování bylo docela dobré.

Osobně bych vůz raději využíval k dlouhým cestám po Evropě, což se mi potvrdilo při cestě zpět z Ascari na letiště. Rychlá silnice s dlouhými a čitelnými zatáčkami mi umožnila s přehledem cestovat rychlostí okolo 160 km/h, povídat si při tom s kolegou a nemuset být nijak zvlášť ve střehu. Za to se španělským policistům omlouvám a děkuji značce Lexus, že postavila tak řidičsky zábavné auto.

Svou délkou 4,7 metru, šířkou 1,85 metru a výškou necelých 1,4 metru se Lexus RC F řadí ke GT automobilům střední třídy. V Evropě jich najdete jako šafránu. Německé BMW M4, dosluhující čtyřkolku Audi RS5 a ještě Mercedes-Benz třídy C v karoserii kupé a provedení AMG, či BMW Alpina B4. Přesto zůstává v Evropě ve výrobě vůz dobové koncepce jako Lexus RC F. Tedy s atmosférickým vidlicovým osmiválcem a pohonem zadních kol. Řeč je o Maserati MC Stradale, které v posledním modelovém provedení dostalo zadní sedadla. Dvojnásobná cena a fakt, že vůz zhruba do roka ve výrobě skončí, udělají z Lexusu RC F jednoho z posledních mohykánů. Zadokolka s atmosférickým motorem. Alespoň do té doby, než se v Evropě objeví pětilitrový osmiválcový Ford Mustang.

(zdroj: magazín EVO, Petr Ehrlich)

   

Další Aktuality

 

 
   

Aktuality:

 
CZ EN
 
 
/common/images/events/256/1519832236INCH_BANNER_autoshow_2018_1920x1024.jpg0 0
1774