logo

Autoshow Praha

22. ročník automobilové výstavy

12. - 14. 4. 2019


 
 

Drobečková navigace:

Autoshow Praha Archiv aktualit Land Rover Discovery Sport


 

Aktualita

Land Rover Discovery Sport

29. 07. 2015
 
 

Postavena na stejné platformě jako Range Rover Evoque, dostala Discovery Sport vzhled v duchu aktuálního designového jazyka a nahrazuje model Freelander.

Večerní příjezd do hotelu nedaleko Salcburku věštil, že se zítra máme na co těšit. Celou noc se z nebe sypal sníh a dle všeho v tom nemínil přestat ani v náš testovací den. Dokonce i ranní prezentace byla zkrácena na nutné minimum, abychom opravdu stihli vše, co je pro nás na celý den přichystáno.

Vybíráme si jeden z testovacích vozů a zatímco celkem úzká cesta stoupá kamsi do hor, máme čas s kolegou diskutovat o tom, co je vlastně Discovery Sport zač. Je první z nové rodiny modelů Discovery, které hodlají těžit z renomé tohoto modelu, a navzdory svému jménu je orientována především na praktičnost a všestrannost. O tom svědčí i uspořádání sedadel 5+2 nebo možnost posuvu lavice sedadel ve druhé řadě v rozmezí 16 cm. Ve své podstatě je to pozoruhodné. Inženýrům Land Roveru se podařilo do menšího půdorysu, než jaký mají někteří konkurenti s klasickým pětimístným uspořádáním, vměstnat sedm míst. Ano, i představitelé automobilky připouštějí, že ve třetí řadě to není pro dospělé, ale děti se tam vejdou. I přes nárůst rozměrů je Discovery Sport v porovnání s Freelanderem o 24 kg lehčí, za což vděčí použití hliníku a vysokopevnostní ocele. Za zmínku stojí také airbag pro chodce, který přispěl k pěti hvězdičkám v crash testech EuroNCAP.

Interiér Land Roveru Discovery Sport je celkem prostorný, především místa na zadních sedadlech je dost, aniž by bylo třeba mít lavici zadních sedadel posunutou zcela dozadu. Typická pro Land Rover je pozice za volantem, vidíte celou kapotu, máte velice dobrý výhled z vozu a pocit, že řídíte velké auto. Stejný pocit získáte, když se poprvé podíváte do zpětného zrcátka. Přijde vám, že to k zadnímu oknu je nezvykle daleko...

Také umístění ovládacích prvků je povědomé a pochvalu zaslouží nový multimediální systém, který má o poznání lepší grafiku než ten předchozí a nabízí více funkcí. Celkově sice není interiér tak honosný jako v Range Roverech, ale to neberte jako výtku, stále je totiž na velice slušné úrovni, odpovídající danému segmentu.

Jak už bylo zmíněno, technikou Discovery Sport vychází z Range Roveru Evoque, ale má přepracované zadní zavěšení, které je prostorově úspornější, a celkové naladění vozu je více přizpůsobeno odlišným rozměrům, rozložení hmotnosti a zaměření Discovery Sport. Zajímavým příslibem je řízení s elektrickým posilovačem, které automobilka několik let cizelovala do podoby, jež je i dost dobrá pro nejsportovnější Jaguary.

Land Rover do Discovery Sport v současnosti nabízí diesel o objemu 2,2 litru, který je stále vylepšovanou verzí agregátu vzniklého ze spolupráce s PSA. Mít jej můžete s výkonem 150 koní ve verzi TD4 anebo 190 koní v provedení SD4, točivý moment je ale stejných 420 N.m. Pro vyznavače zážehových agregátů je připraven dvoulitr Si4 s výkonem 240 koní. Standardní převodovkou pro diesel je šestistupňová přímo řazená, za příplatek je možné mít devítistupňový automat, který je pro zážehový motor standardem. Dobrou zprávou je, že postupně se do Discovery Sport nastěhují zbrusu nové vznětové a zážehové motory z řady Ingenium.

Na zasněžených silničkách, v terénu a následně i dálnici v okolí Salcburku jsem měl možnost vyzkoušet diesel jak s automatem, tak s přímo řazenou převodovkou. V obou případech je motor velice dobře odhlučněn a ani ve vyšších otáčkách se přehnaně v interiéru neprojevuje. S devítistupňovým automatem si ovšem rozumí o něco lépe, protože hustší odstupňování dovoluje lépe využívat charakteristiku motoru a držet otáčky v optimální úrovni. V terénu pak výhodu automatu oceníte o to víc, což jsem vyzkoušel na vlastní kůži.

Na kluzkém povrchu zasněžených cest se často projevovala nedotáčivost. Dost možná i proto, že Discovery Sport je primárně předokolka, kde se zadní kola připojují až v případě potřeby. Na testovací trati v Ice Areně bylo ale auto krásně kontrolovatelné a nechalo se na sněhem pokrytém ledu vodit v plavných smycích. V ostřejších zatáčkách je ale třeba si dát dobrý pozor na nájezdovou rychlost, v těchto extrémních podmínkách se tendence k nedotáčivosti ještě o trochu zvýšily. Jak se Discovery Sport chová na suchém asfaltu vám ale bohužel zatím neřeknu, počasí tomu v Lungau nebylo nakloněno.

Mohl jsem Discovery Sport vyzkoušet i v terénu a protože je vybavena vším potřebným od Terrain Response s možností nastavení systémů vozu na rozdílné povrchy po pomocníka na sjíždění prudkých svahů, umí v terénu to, co od vozu se znakem Land Rover očekáváte. Přesto jí pro opravdu těžký terén něco chybí – redukční převodovka. A jak jsem mohl na vlastní kůži vyzkoušet u auta s přímo řazenou převodovkou, někdy ani jednička prostě nestačí, a v tu chvíli byste dali cokoli buď za redukci, nebo alespoň za automat, který se do terénu v Discovery Sport hodí o poznání víc.

Celkově vzato je Land Rover Discovery Sport všestranné auto, které při svých vnějších rozměrech nabízí překvapivě dost prostoru uvnitř. Po svezení na převážně velkou vrstvou sněhu pokrytých silnicích nedokáži přesně říci, jaké je tohle auto na silnici. Evoque, z něhož má podvozek, je na silnici velice zdatný. Freelander, který nahrazuje, toho na silnici rovněž zvládl dost. Je důvod si myslet, že z nějakého důvodu Discovery Sport na silnici dobrá nebude? Asi ne, ale přesto si na nějaké soudy raději počkám až na test v příznivějších podmínkách. Co už ale říci mohu, že řada jeho konkurentů jako Volvo XC60, Audi Q5 nebo Porsche Macan se jí v terénu prostě rovnat nemohou, protože je to jednoduše Land Rover.

(zdroj: magazín EVO, Petr Horák)

   

Další Aktuality

 

 
   

Aktuality:

 
CZ EN
 
 
/common/images/events/256/1519832236INCH_BANNER_autoshow_2018_1920x1024.jpg0 0
1774