logo

Autoshow Praha

22. ročník automobilové výstavy

12. - 14. 4. 2019


 
 

Drobečková navigace:

Autoshow Praha Archiv aktualit Jaguar F-Type Coupé


 

Aktualita

Jaguar F-Type Coupé

02. 09. 2014
 
 

Jaguar dělá v posledních letech radost všem milovníkům skutečných aut. Modelová ofenziva vynáší značku opět na výsluní, ale jeden model vystupuje z řady více než ostatní. Jaguar F-Type! František Vahala, redaktor magazínu evo ho měl tu čest vyzkoušet a své zkušenosti pro Vás shrnuje v následujícím textu. 

Po jízdách s roadsterem jsme konečně vyzkoušeli i neskutečně elegantní kupé, které uceluje nabídku sportovních GT. Je radost pozorovat, jak se situace Jaguaru v­ posledních letech dramaticky proměnila. Zatímco před nějakými deseti lety se v­ Coventry vyráběla nepříliš přitažlivá, podivná auta bez jasného zaměření, od­koupí značky indickým gigantem Tata Motors se mnohé změnilo k­ lepšímu. Tata do­ Jaguaru poslala tolik potřebnou finanční injekci, která umožnila rozvinout nejen modelovou řadu, ale i­ technologické zázemí. O­ zářivé budoucnosti značky napovídá i­ fakt, že i­ když indický vlastník do­ Jaguaru peníze nasypal, nechal ho žít svým vlastním životem. Neomezuje tak ani modely, ani zpusob, jakým se chce značka prezentovat světu. Dokonce i­ zisky prý zůstávají ve­ Velké Británii.

Situace se vyvinula způsobem, který jsme si v­ době, kdy umírají tradiční značky, snad ani lepší nemohli přát – peníze podpořily vývoj a­ management, přitom může rozvíjet svou strategii. Naštestí je v­ Jaguaru stále dost lidí, kteří pamatují, že si neudělal jméno díky nudným luxusním sedanům, ale díky tvrdé práci v­ motorsportu, kde vybojoval nespočet velkých úspechů. Velké XJ je sice velice pritažlivou alternativou BMW 7 nebo Mercedesu třídy S­ a­ prý se i­ dobře prodává, ale všichni už delší dobu tušili, že to chce něco pořádného, nad čím zaplesá srdce skutečných automobilových gentlemanů. Už predstavení konceptu C-X75 v­ roce 2010 naznačovalo, že se u­ Jaguaru děje něco vskutku zajímavého. O­ rok později se ve­ Frankfurtu předvedl koncept C-X16, který se inspiroval v­ kultovním Jaguaru E-Type z­ roku 1961. Zároveň šlo o­ nejmenší auto od­ dob Jaguaru XK120 z­ roku 1954, zejména díky délce pouhých 4445mm. Vývoj hliníkového sportovního vozu, který měl Jaguaru vrátit zašlou slávu, naštestí netrval dlouho, a­ tak se minulý rok představil F-Type s­ karoserií roadster, jasně navazující na původní E-Type zejména proporcemi karoserie, pohonem zadních kol a­ použitím silných motorů. Na­ kupé bylo třeba ješte chvíli počkat a­ to i­ kvuli průzkumu, který zástupcům znacčy odhalil, že v­ tomto segmentu se bude lépe prodávat spíše otevřená verze, nabízející přece jen poněkud odlišné zážitky než zavřené kupé. Podle prvních prodejů se ale ukázalo, že aby Jaguar uspěl, potřebuje mít k­ dispozici i­ verzi s­ pevnou střechou. Ta se konečne ukázala na­ konci minulého roku a­ v­ současné době vstupuje na­ český trh. Při přesunu z­ Prahy do­ Salcburku, kde se konala prezentace F-Typu Coupé, jsem přemítal o­ cestě, kterou Jaguar za­ posledních pár let prodělal. Provazy dešte, linoucí se z­ težkých mraků, mě lehce znervózňovaly, ale přece si trochou vody nenechám zkazit setkání s­ výjimečným vozem! Po­ lehkém občerstvení jsem se s­ novinkou konečne blíže seznámil – jisté zkušenosti už jsem měl, jezdil jsem se všemi verzemi roadsteru. První, co mě dostalo do­ kolen, je dokonale vyvážený design F-Type Coupé. Auto je uměleckým dílem z­ každého pohledu. Od­ zakulacených světel se táhne první zásadní designová linka pres široké podběhy předních kol. Druhá „linka života“, jak ji nazývá Jaguar, tvoří klenuté zadní blatníky. Kabina se ladně zužuje směrem dozadu a­ nechává vyniknout masivním zadním bokům. Linie střechy je třetí linkou, která určuje celkový tvar. Síla je patrná z každého detailu přitažlivé karoserie, at už se necháte unést grafikou koncových svítilen, nebo zapuštenými klikami dveří. F-Type není jen o­ designu, leccos napovídají i­ použité technologie. Tak za­ prvé, auto je celé hliníkové. Například boční panel karoserie je vyroben z­ jednoho hliníkového výlisku, který vzniká náročným lisováním za studena. Díky tomu odpadají spoje a zvyšuje se tuhost. Ta je extrémní: kupé vykazuje o 80 % vyšší torzní tuhost než roadster! Jaguar uvádí dokonce rekordní číslo: 33 000 N.m/stupeň. K dosažení této hodnoty při ponechání designu bez středového sloupku bylo zapotřebí přistoupit i k dalšímu řešení: extrémně pevné nosníky střechy (od A- po D-sloupek) jsou vyrobeny z hliníkové slitiny tvarované vodou. Vody ostatně bylo dost i v místě konání prezentace, proto jsem radši usedl za volant, než budu celý promočený. Interiér dýchá kvalitní kůží a vyhovující ergonomií. Jako první jsem vybral pro svezení verzi F-Type S Coupé, tedy střední specifikaci s výkonem 380 koní, který přes osmistupňovou převodovku ZF putuje na zadní kola sevřená mechanickým samosvorným diferenciálem.

Při opětovném setkání s kvalitním interiérem jsem si znovu připomněl zajímavý prvek v podobě vysouvacích výdechů ventilace, skvěle padnoucí volant i tělo obepínající sedadla. Ideální posez! Kompresorem přeplňovaný vidlicový šestiválec se probouzí s dravým štěknutím do aktivních výfuků a tělo vibruje v duchu očekávání. Už při prvních manévrech zjišťuji, že výhled dozadu je podle očekávání velmi omezený. Ale takové detaily mě v tomto okamžiku zajímají asi stejně, jako že se pod víko kufru vejdou dvě sady golfových holí. F-Type je přece o řízení. Po prvních kilometrech s povděkem kvituji tuhý posilovač řízení, díky kterému je radost vodit auto silnicemi na milimetry přesně. Řízení je celkově příjemně nastavené, dostatečně tuhé i strmé. Kapky deště neustále bubnují do hliníku a mně začíná být jasné, že dnes prostě limity auta neodhalím. Zkouším tedy, co zadní pneumatiky o rozměru 295/30 R 20 na kvalitních rakouských okreskách zvládnou. Coupé vskutku uchvacuje nevídanou tuhostí, která je patrná při přejezdu jakékoli nerovnosti či průjezdu zatáčkou.

Zároveň s tím chválím nastavení podvozku, i přes použití nízkoprofilových pneumatik necítíte žádné rázy, ale je přímo cítit, jak podvozek pracuje na tom, aby držel kola na asfaltu. V mysli se vynořují slova jako čitelnost, stabilita, agilita. Podvozek není měkký, náklony jsou minimální, ale při jízdě nedělá F-Type žádné rušivé pohyby či pohupování. A pak je tu pohonné ústrojí: vidlicový šestiválec s kompresorem nabízí 380 koní (při 6500 min-1) a 450 N.m (od 3500 do 5000 min-1). V praxi to znamená lineární, drsný zátah, podpořený nakrátko poskládanou osmistupňovou převodovkou. Motor navíc letí do otáček s tak efektním zvukovým doprovodem, který překonávají snad jen některé modely Maserati. Naladění výfukové soustavy je v F-Typu vskutku vyvážené: v městském provozu se lze pohybovat relativně tiše, pouze s náznakem potenciálu, který se ozývá skrz uprostřed zadního nárazníku umístěné koncovky. Na okresce nebo dálnici to ale lze pořádně rozbalit – zvukový projev podpoří tlačítko Sound umístěné na středovém panelu – a dát okolí jasně najevo, kdo je tu šelma na lovu. Hutný, čistý zvuk je místy doprovázen probublávání a prskáním, které dokresluje celkovou image vozu tak samozřejmě a sebejistě, že to až v člověku probouzí mrazení v oblasti zátylku. Nádhera! Díky použití kompresoru je zátah motoru naprosto lineární, přičemž plně manuální mód řazení umožňuje bleskurychlé změny převodových stupňů přímo páčkami pod volantem. Verze s přímo řazenou převodovkou by samozřejmě byla ještě ryzejší a prý je pro ni prostor, ale použití v současnosti asi nejlepšího automatu vůbec nevadí.I přes neustávající déšť se snažím využívat potenciál auta a zkoušet jeho limity, přičemž v rámci podmínek mě střední, vyvážená verze potěšila hlavně schopností zamaskovat hmotnost 1594 kg, ochotou zatáčet, směrovou stabilitou, výbornými reakcemi a výkonem motoru. O schopnostech vozu napovídají i čísla, zrychlení na 100 km/h za 4,9 s, pružné zrychlení z 80 na 120 km/h za 3,3 s a maximální rychlost 275 km/h, což je sympatické, protože na německé dálnici za sebou necháte většinu tamních ostrých modelů, jejichž potenciál je elektronicky limitován. Druhý den nás čekají další verze: základní F-Type Coupé, se kterou se krátce seznamuji. Používá stejný motor jako S Coupé, tedy vidlicový šestiválec s kompresorem, ale výkon dosahuje nižší hodnoty, 340 koní. Zrychlení na stovku tak zabere 5,3 s, maximální rychlost činí 260 km/h a asi důležitými změnami (kromě detailů výbavy) je použití otevřeného diferenciálu, jednoduššího režimu Dynamic, podvozku bez adaptivních tlumičů, 18“ kol a menších brzd. V praxi jsou ale rozdíly spíše menší než větší, ale i tak – vybral bych si S Coupé. Vrcholem nabídky je R Coupé, pod jehož dlouhou kapotu se nastěhoval známý pětilitrový osmiválec s kompresorem, který přináší na zadní kola 550 koní při 6500 min-1 a masivní točivý moment 680 N.m (k dispozici od 2500 min-1). Má upravený podvozek „R“, elektronický aktivní diferenciál, 20“ kola a ohromné brzdy s kotouči o průměru 380 mm vpředu a 376 mm vzadu se žlutými brzdovými třmeny. R Coupé je nejdivočejším Jaguarem v nabídce: zrychlení 0–100 km/h zabere pouze 4,2 s, maximální rychlost atakuje magickou hranici 300 km/h. O dynamice vypovídá své i údaj pružného zrychlení z 80 na 120 km/h (2,4 s). V praxi je R Coupé divoké a brutální, vyžadující zejména na vodě pevnou ruku a citlivé dávkování plynovým pedálem. Osmiválec dramaticky letí do otáček a v každém okamžiku vás zavalí přívalem točivého momentu, doprovázeným opět excelentním zvukovým projevem, ve kterém přes dunivé tóny výfukové soustavy téměř zaniká charakteristický osmiválcový hukot. Jezdili jsme po Salzburgringu, který se místy proměnilv řeku, takže bohužel nebylo možné využít celý potenciál auta. I tak bylo ale z brutálního projevu jasné, že tohle auto dokáže divy – patrná byla zejména tuhost karoserie. Jelikož jezdit smykem není problém už s S Coupé, osmiválcová verze má takovou výkonnostní rezervu, že kdyby měla prostor, usmaží zadní válce gumy ani ne za minutu. Testované vozy byly vybaveny karbonovou brzdovou soustavou nazvanou Carbon Ceramic Matrix. Výhodou je nejen její účinnost (zapracováno bylo i na účinnosti za studena), ale také fakt, že snižuje neodpruženou hmotnost o 21 kg. Prodává se v paketech pro S Coupé a R Coupé (také pro roadstery S a V8 S). Součástí paketů (celkem jsou čtyři) jsou také různá kola včetně kovaných, lakované brzdové třmeny a pedály z ušlechtilé oceli. Za karbonovou soustavu zaplatíte v rámci paketu dle verze od 250 do 322 tisíc korun, takže žádná láce to není. Bohužel vám zatím nemůžeme objektivně říct, zda příplatek stojí za to, ale mně osobně plně dostačovaly „běžné“ brzdy. Ceník Coupé je relativně přehledný: základní F-Type stojí 1 881 187 Kč, silnější F-Type S 2 202 079 Kč a vrcholný F-Type R pořídíte s jasným cenovým odskokem od 2 909 445 Kč. Není se čemu divit, svými schopnostmi a výkonem nemíří na nikoho jiného než na 911 Turbo. Seznam základní výbavy by mé puristické nároky pohodlně uspokojil, ovšem kdo chce víc, má samozřejmě řadu možností – dokoupit lze všechno možné od široké řady kol či brzd přes mnoho různých interiérových záležitostí, takže cena F-Typu Coupé se může posunout klidně o pár set tisíc, zejména pokud si budete vymýšlet. K dispozici máte mnoho barevných kombinací interiéru, materiálů a nejrůznějších doplňků, což je u podobného auta správně: ani jeden F-Type nebude stejný. Osobně bych to tolik nedramatizoval, koupil si hezká kola, performance sedačky, možná nějaký paket (bixenony, brzdy) a bylo by jasno. Jakou verzi doporučit? Stejně jako v případě roadsteru se asi bude opakovat situace, kdy nejvíc zákazníků sáhne po osmiválci, ale přitom nejlepším a nejvyváženějším F-Typem je S Coupé se silnějším šestiválcem. Má skvělý výkon, samosvorný diferenciál, větší brzdy a kola než základní verze a není o tolik dražší. S příplatky se dostanete na nějakých 2,4 milionu korun a zjistíte, že F-Type prostě není předražené auto, zejména když objevíte, jak funguje. Pokud se podíváme na konkurenci pro vrcholnou verzi F-Type R Coupé, dostáváme se do vod, kde poklidně loví například Maserati Granturismo MC Stradale nebo Aston Martin V8 S. Obě auta jsou dražší než F-Type, i když ne o moc, a přesné cenové porovnání je v tomto ohledu složité (různě drahé příplatky, problematické zastoupení Astonu v ČR atd.). Jaguar F-Type Coupé sebevědomě vstoupil do sezony 2014 a o jeho šancích na úspěch nelze pochybovat. Je kvalitně postavený, skvěle jezdí i vypadá a nemá přemrštěnou cenu. Je jedinečným autem od základní verze až po tu vrcholnou, je ztělesněním sportovního GT pro gentlemany 21. století. A my jsme vděční, že taková auta v i dnešní době tříválců s turbodmychadly vznikají!

 Specifikace:

JAGUAR F-TYPE R COUPÉ

Motor zážehový V8, 5000 cm3, kompresor

Výkon 550 k@6500 min-1

Točivý moment 680 N.m@2500–5500 min-1

Transmise osmistupňová samočinná převodovka, pohon

zadních kol, elektronicky řízený samosvorný diferenciál

Přední zavěšení dvojitá ramena, vinuté pružiny,

adaptivní tlumiče, zkrutný stabilizátor

Zadní zavěšení dvojitá ramena, vinuté pružiny,

adaptivní tlumiče, zkrutný stabilizátor

Brzdy karbon-keramické kotouče o průměru 380 mm

vpředu, 376 mm vzadu, ABS, EBD

Kola 9 x 20" vpředu, 10,5 x 20" vzadu

Pneumatiky 255/35 R 20 vpředu, 295/30 R 20 vzadu

Hmotnost 1650 kg

Výkonová hmotnost 3 kg/k

0–100 km/h 4,2 s

Maximální rychlost 300 km/h

Spotřeba 11,1 l/100 km

Základní cena 2 909 445 Kč

V prodeji nyní

Foto: Jaguar - Alexander Seger, text: František Vahala, www.i-evo.cz

 

   

Další Aktuality

 

 
   

Aktuality:

 
CZ EN
 
 
/common/images/events/256/1519832236INCH_BANNER_autoshow_2018_1920x1024.jpg0 0
1774