logo

Autoshow Praha

22. ročník automobilové výstavy

12. - 14. 4. 2019


 
 

Drobečková navigace:

Autoshow Praha Archiv aktualit Jaguar F-Type V8 S


 

Aktualita

Jaguar F-Type V8 S

01. 09. 2014
 
 

Téměř čtyřicetileté čekání na dvoumístný roadster, který navazuje na legendární E-Type, se, jak se zdá, vyplatilo.

Když vidíte, s jakým entuziasmem všichni zúčastnění o novém F-Typu mluví, těžko jim nevěřit. Čtyři desetiletí čekali na možnost světu ukázat, že nezapomněli stavět auta, která mají automobilovému světu co říci. Dokáží se s vámi bavit o nejrůznějších detailech desítky minut a své nadšení z faktu, že jim nikdo nesvazoval ruce, na vás dokonale přenášejí.

Shrňme si to nejzákladnější – Jaguar F-Type je celohliníkový roadster s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Jeho design je na jedné straně inspirován starými Jaguary, na straně druhé ukazuje, jak budou vypadat moderní vozy této tradiční britské automobilky. Jelikož byl F-Type od začátku navrhován jako auto bez střechy, je neuvěřitelně pevný. Je jednoduchý, agilní, krátký a hodně široký. A také rychlý, přesný a neuvěřitelně zábavný.

Základními ingrediencemi jsou rychle řadící osmistupňový automat s řazením páčkami pod volantem, řízení, které má vůbec nejstrmější převod, jaký kdy Jaguar do svého vozu dal, Dynamic Mode pro motor a převodovku, u silnějších motorizací se Dynamic Mode vztahuje i na podvozek a výfukový systém, a pak celkem dost bohatá komfortní výbava s bi-xenonovými světlomety, navigací, klimatizací, bezklíčkovým přístupem atd.

Výjimečnost celého vozu podtrhuje několik zajímavostí. Například kapota motoru má v místech nad koly hranu, kterou by běžnými postupy nebylo možné vyrobit. Technologové Jaguaru proto vyvinuli postup nový, který dokáže na kapotě vytvořit hranu s rádiusem 8 mm. Překvapivě nízký je také počet kroků, během nichž je kapota z plechu kompletně vytvarována. Anebo samotný základ celého vozu. Už jsem zmínil, že F-Type byl od začátku navrhován jako auto bez střechy, a proto se obejde bez dodatečných zpevnění, vše je zakomponováno v nosné konstrukci vozu, která je velice odolná. A to nejen v torzi, ale i v ohybu a jejich kombinaci. Když jsem se pak po prezentaci bavil s techniky Jaguaru, pod čarou přiznali, že pevnost skeletu je dokonce tak velká, že by tohle auto mohlo okamžitě na závodní tratě. Byl jsem ovšem zklamán, protože nic takového Jaguar zatím v plánu nemá ani s F-Typem, ani žádným jiným modelem. Škoda.

Základní F-Type s kompresorem přeplňovaným třílitrovým šestiválcem, naladěným na 340 koní. Akcelerace z 0 na 100 km/h za 5,3 s a maximální rychlost 260 km/h jsou prima. I na velkých 19“ kolech a se standardním podvozkem je tohle auto komfortní, má výbornou trakci a z jeho chování máte pocit, že jej není problém zvládnout. Jeho nezáludné chování vám dá velkou dávku důvěry a pokud si připlatíte za sportovní výfuk, který umí dělat pěknou zvukovou kulisu, naděláte s ním dost parády. Ale jak správně tuším, ve srovnání s dalšími verzemi je V6 tam nějak „soft“ a typického řidiče bych popsal jako zabezpečeného pána v letech okolo padesátky, který si udělal radost pěkným autem, ale hledáním hranic jeho možností si vyjížďku lámat nebude.

Verze V6 S. Ta má 380 koní a v porovnání se základní variantou také mechanický samosvorný diferenciál, sportovní adaptivní podvozek, lepší brzdy a konfigurovatelný Dynamic System. Celkově tohle auto působí ucelenějším dojmem, velice dobře se řídí, dává vám velký pocit důvěry a kontroly nad děním. Naladění podvozku je excelentní, velice dlouho zůstává neutrální a grip, které tohle auto má, prakticky nenechává žádnou práci na kontrolu trakce. I přes relativně vysoký výkon vám nebude dělat problém dát plný plyn a bez obav využívat potenciál F-Typu V6 S. S F-Typem V6 Dostatečně rychlé, fungující na okruhu i na okresce a přinášející radost korunovanou pocitem, že s autem hrajete vyrovnanou partii. V6 S můžete dřít až na morek, bude rychlé, ale pořád velice dobře kontrolovatelné.

Verze V8 S. Kompresorem přeplňovaný pětilitrový osmiválec s výkonem 495 koní (také cítíte, že tam je dostatek prostoru pro verze F-Type R a RS?). Obavy, že tohle bude přesně to auto, jež vás vyděsí svým výkonem a rychlostí, kterou využijete pouze v přímém směru, se ukázaly jako naprosto liché. F-Type V8 S je neuvěřitelný! Je rychlý, hodně rychlý. Když se zapomenete, letíte po okresce přes 200 km/h jako nic, ale ani na okamžik nemáte pocit, že byste neměli vše pod kontrolou. Míra trakce, dynamika, přesné a rychlé řízení, zvuk, ovladatelnost a charakter tohoto auta je velice podmanivou kombinací. Už jen kvůli tomu zvuku a faktu, že je v podstatě jedno, jestli jedete do kopce nebo dolů, na dynamice se to projevuje minimálně. Narozdíl od V6 S nemáte potřebu V8 S vytáčet až k červenému poli, jeho pružnost vám dovolí pohybovat se od 4500 do 5500 min-1, a přitom jet tak rychle. I při neurvalém zacházení minimálně zasahuje kontrola trakce. Svůj podíl na tom má nejen v porovnání s V6 S širší obutí, ale také aktivní zadní diferenciál, který je stejně jako nejvýkonnější brzdový systém určen výhradně pro špičkovou motorizaci F-Typu.

Jaguar na nástupci E-Typu pracoval pět let, na všech, kteří na tom projektu pracovali a byli přítomni na španělské prezentaci, bylo vidět, jak moc jsou rádi, že mohli takové auto postavit a jak jsou na výsledek své práce hrdí. Mají být na co, F-Type je s cenami 1 903 209 korun za verzi V6, 2 200 990 Kč za verzi V6 S a 2 589 642 Kč za verzi V8 S velice povedeným autem, které se může směle postavit i mnohem dražší konkurenci.

   

Další Aktuality

 

 
   

Aktuality:

 
CZ EN
 
 
/common/images/events/256/1519832236INCH_BANNER_autoshow_2018_1920x1024.jpg0 0
1774